Hudba & kultúra - články
Dokedy bude Rádio_FM tŕňom v oku

V projektoch niektorých kandidátov na riaditeľa RTVS sa opäť spomína Rádio_FM ako problém. Prečo si práve ono vyslúžilo status verejnoprávny „tŕň v oku"? A sú predstavy kandidátov správne? Zopar riadkov od Romana Jazudeka
Komentáre (1) | Odkaz e-mailom | Odkaz autorovi | Publikované: 24.07.2012 - 14:49
Stav slovenských rádií
Na Slovensku máme asi 30 analógových rádií. Odložme bokom náboženské rádio, 5 verejnoprávnych a dostaneme sa k 24 staniciam, ktoré „hrajú iba hity". Tieto fungujú podľa pravidiel formátového vysielania, ktoré dokážu vygenerovať program väčšinového vkusu. Výsledkom je recyklácia prevažne zahraničných hitparádových piesní a takmer chýbajúce hovorené slovo.
Chceme však naozaj nanútiť celej mladej generácii iba Shakiru a Desmod? Veď prieskumy mládeže jasne ukazujú, že značný podiel v nej majú aj fanúšikovia nemainstreamovej kultúry a rôznych subkultúr, ktorí by boli bez Rádia_FM komunikačne vytlačení na okraj spoločnosti. Pritom ide často o vysokoškolsky vzdelaných ľudí.
Tento kultúrny priestor u nás ako jediné zastrešuje Rádio_FM. Napriek tomu sa zas objavujú plány pretvoriť ho na polokomerčný paškvil. Akosi sa zabúda na zákon o Rozhlase a televízii Slovenska, ktorý hovorí, že úlohou RTVS je podporovať „kultúrnu identitu obyvateľov Slovenskej republiky... tak, aby tieto programy odrážali rozmanitosť názorov, politických, náboženských, filozofických a umeleckých smerov".
Je FM-ko slabo počúvané?
V projekte kandidáta na riaditeľa RTVS Jaroslava Rezníka sa tvrdí, že Rádio_FM „kontinuálne stráca poslucháčov". Podľa ďalšieho kandidáta Václava Miku je jeho výsledok „žalostne nízky". Tých plus-mínus 100-tisíc pravidelných poslucháčov prevažne vo veku 18 až 34 rokov je vraj málo. Avšak pozrime sa na realitu - Rádio_FM je s 2,1-percentným podielom na trhu stabilne v prvej desiatke najpočúvanejších rádií. Keď analyzujeme podobné BBC 1xtra alebo české Radio Wave, taktiež nepresahujú podiel 3 percentá. Aj rakúske FM4 má stabilný podiel 2 percentá v skupine 10 plus a 3 percentá v skupine 14 až 49 rokov. Pritom toto rádio má oveľa vyšší rozpočet, okolo 100 interných zamestnancov (Rádio_FM len 5), výkonnejšie vysielače a promokampaň dvakrát do roka.
FM-ko teda nepotrebuje „zásadné formátové a obsahové rozhodnutia", ohlasované Václavom Mikom. Naopak, potrebuje, aby ho kompetentní konečne prestali vnímať ako „tŕň v oku" verejnoprávnej scény. Treba už skoncovať so situáciami ako v roku 2007, keď Rádiu_FM ako jedinej stanici v Slovenskom rozhlase zásadným spôsobom znížili pokrytie Slovenska z 92 na 82,5 percenta. Alebo keď mu v roku 2009 na troch vysielačoch odobrali frekvencie denného vysielania v prospech inej stanice.
Aktuálne pokrytie je najmenšie v rámci SRo, len na úrovni 84 percent osídleného územia. Navyše často s príliš slabými vysielačmi okolo 500 W až 1 kW - čo ďalej znižuje reálnu počúvateľnosť. Ľahko si to overí každý, kto ide autom po Slovensku. Výsledkom bol pád počúvanosti zo 4,5 percenta v roku 2007 pod 2 percentá v roku 2009. Z týchto zásahov sa rádio nespamätalo doteraz.
Čo rádio potrebuje
Rádiu_FM treba stabilizovať pokrytie, zvýšiť jeho financovanie, posilniť personálne obsadenie, zmodernizovať technológie, zmapovať poslucháčsky trh a rozbehnúť každoročné promokampane. Potom môžeme očakávať maximalizáciu trhového potenciálu niekde na úrovni 3,5 percenta. Ide približne o 150-tisíc mladých ľudí, ktorí si nemôžu dovoliť stratiť svoje jediné rádio.
Autor: Roman Jazudek
Zdroj: komentare.hnonline.sk
TOP - neprehliadnite!
Mohlo by Vás tiež zaujímať ...
Najčítanejšie články
Archív článkov
- 2016
- január
- február
- marec
- apríl
- máj
- jún
- júl
- august(1)
- september
- október
- november
- december
- 2013
- 2012
- 2011
- 2010
- 2009
- 2008
- 2007
Komentáre
[+] Pridať komentár
Radio_FM
Co sa tyka pokrytia Radia_FM je to pravda. Obratte sa na TU SR alebo Towercom stazujte sa na bezplatnu linku Towercomu 0800 140 902