Prihlásenie:     Vytlačiť stránku Pošli odkaz e-mailom

Rozhovory - DROM Spravodaj

Mistabishi v rozhovore k Beatz.33

Beatz.33 - rozhovor s Mistabishim

Rozhovor s headlinerom akcie BEATZ - Mistabishim sa skrýva pod nadpisom. Čítajte a čakajte nečakané, nielen v nasledujúcich riadkoch, ale ale aj v piatok v trnavskom ArtKlube.

Komentáre (0) | Odkaz e-mailom | Odkaz autorovi | Publikované: 05.06.2008 - 08:44

Skôr než sa pustíme do rozhovoru o hudbe a iných veciach, prezraď nám príbeh z ktorej tvojej obľúbenej knihy by si chcel prežiť, ktorým záporným hrdinom z komixu by si chcel byť a pred čím by si chcel ako hlavný hrdina zachrániť našu Zem?

Mistabishi: Vždy som chcel byť ako Han Solo. Takisto mám veľkého psa a aj určitú dávku tuláctva, ale rád by som založil nejakú rebelskú spoločnosť na záchranu vesmíru pred Impériom.

Žijeme v 21. storočí, mnohí v tom vidia veľa výhod, veľa je aj takých, ktorým sa veľmi nepozdáva dnešný konzumný svet. Ku ktorým sa radíš ty a ak by si mal tú možnosť, chcel by si žiť v minulosti, alebo by si sa vybral radšej do budúcnosti?

Mistabishi: Stále žijem v takej naivnej predstave (ako to bolo napríklad v 80-tych rokoch), že možno by nemusela existovať až taká potreba peňazí, moci, elitárstvo a že ľudská záchrana leží vo hviezdach... ale potom si uvedomím, že žijem v Londýne 21.storočia, kde všetko vyzerá tak ako by sa hnalo do paranoidne násilného konca.. Niekedy si želám vrátiť sa do 60-tych rokov, kedy bolo všetko o trochu ľahšie...

DJ Mistabishi
Mistabishi
Na začiatok nám prezraď ako si sa dostal k drum and bassu, následne produkovaniu, kedy si po prvý krát stál za gramcami a aké máš hudobné plány do budúcna?

Mistabishi: Labyrinth v Hackney. Nikdy som nemohol ísť na akcie Blue Note v Hoxton Square - bol som príliš mladý! Boli naozaj snobské a vzácne v celej oblasti. Ale Labyrinth mal na háku. Tam ste mohli stretnúť 13-ročné baby tancujúce vedľa 50-ročných týpkov. Od tohto „hudobného zjavenia" mi drum'n'bass prirástol k srdcu. Po prvý raz som sa verejne za gramce postavil na free party pri Stanstede pred mnohými rokmi. Takisto som počas štúdia na univerzite odohral aj taký mini midi-sync'n'drum-machine a synth set... Chcem objavovať nové veci v budúcnosti...

Tento rok si stal členom Hospital rodiny. Prečo si myslíš, že Tonyho Colemana oslovila práve tvoja hudba a nevybral si niekoho iného? Plánuješ vydať v najbližšej dobe nejaké nové platne na tomto labeli, alebo sa objavia až pred vydaním albumu?

Mistabishi: Nemám šajnu čo presne ho oslovilo. Musíte sa spýtať priamo jeho. Na Hiveovom labeli vyjde jeden môj track a okrem toho, pre Hospital mám nachystanú novú platňu.

Dá sa povedať, ze Hospital je mainstreamovým labelom, ale dosť tvojej hudby znie tak, že nie je určená pre masy ľudí. Ako hľadáš medzi týmto kompromis a nakoľko ti ľudia z Hospitalu určujú v akom duchu sa má tvoja hudba niesť?

Mistabishi: Nenazval by som ho mainstreamovým labelom. Nie je spojený s masami ľudí alebo tak! Je veľmi nezávislý. Ľudia zodpovední za Hospital si zvolili cestu, ktorá smeruje k mnohým ľuďom a hudobne je pre nich veľmi prijateľná. Hospital NIE je nezávislý len preto, aby mal dobrý pocit, že je nezávislý. Preto ich mám rád. Rešpektujú, že ľudia majú radi „hudobnú-hudbu", nie iba hudbu, ktorá je taká rebelská, že sa nikdy nestane mainstreamom. Hospital vlastne rúca, podkopáva svojou hudbou mainstream. Oni sa vkrádajú do zvuku našej subkultúry pod radar spoločenských záujmov a do mainstreamu.

Okrem toho, že ti vyšli platne na Hospitale, či labeli Dispatch, prejavila sa aj tvoja temná stránka, ktorej vyšla platňa na Viruse a ďalšia sa pripravuje na Violence. Robíš radšej tvrdšiu hudbu, alebo liquid? Vplýva na to, čo práve robíš tvoja nálada, alebo od čoho závisí na čom práve pracuješ?

Mistabishi: Temnejšie veci vychádzajú z toho, že som paranoidný. Zo strachu, že stratím prácu, moju priateľku, moju myseľ, atď... Robenie hudby je taká terapia, používam to, aby som dostal zlé myšlienky von z hlavy. Keď už je všetko zlé mimo mňa, hudba, ktorú potom vytvorím, je oveľa šťastnejšia. Toto sa deje v takých cykloch, niekedy aj počas jedného jediného treku. Napríklad spravím nejaký úplne strašný trek a budem sa cítiť lepšie a môžem spraviť niečo pekné. Občas sa obe veci spoja a vznikne tak jeden súvislý trek.

S ktorým vokalistom by si chcel spolupracovať? Danmanov hlas poznáme z tvojich trackov, ďalšieho si náhodou stretol počas nákupov na trhu. Ako prebehlo stretnutie s nimi a ako následná spolupráca?

Mistabishi: Danmana som stretol v Leedse. Je vokalistom pre dub a roots sound systémy ako Iration Steppac atď. Stretol som ho vďaka djovi skrývajúcim sa pod prezývkou Highlife a vďaka ďalšiemu roots vokalistovi menom Bongo Chile. Všetci prišli ku mne a zaspievali kopu vecí k trackom, ktoré som spravil. Chalan, ktorého som stretol na trhu, proste spieval kadejaké piesne a znelo to super. Spýtal som sa ho, či by mohol niečo zaspievať do môjho minidiscu. Zaspieval a ja som to použil! Nemal telefón ani nič podobné a bol dosť opitý. Povedal mi len svoje krstné meno "Daniel". Snažil som sa zistiť, kto to vlastne bol, ale nikto o ňom nič nevie. Proste len náhodou tadiaľ prechádzal.

S náhodami je trochu spojená táto otázka. Ako veľmi je pre teba inšpiratívny okolitý svet a veci, ktoré sa dejú okolo teba? Vedel by si nám presne povedať, napr. ktoré časti z tvojich trackov sú spojené s udalosťami, ktoré si prežil? Kde hlavne berieš inšpiráciu k tvoreniu hudby?

Mistabishi: Všetky vychádzajú z vecí, ktoré som zažil. No Matter What vzniklo po ukončení 4-ročného vzťahu. Správali sme sa k sebe naozaj hrozne, ale vždy sme sa nakoniec uzmierili. Chvíľami sme mali chuť vzájomne sa pozabíjať, inokedy sme sa spolu cítili ako v extázi. Release na Viruse je celkom jasný, keď nad tým chvíľu porozmýšľate. She Lied sa opäť týka toho rozchodu. Ostatné veci, ktoré som spravil, sú založené na udalostiach, ktoré by som tu radšej nerozoberal.

Ak by si mal tú možnosť, ktoré veci by si odstránil z drum and bassu? Ktoré ti naopak v ňom chýbajú?

Mistabishi: Chýbajú mi časy, keď všetko bolo o trekoch a nie o tom ako rýchlo ich vieš zmixovať. Sú treky, ktoré nemajú tradičnú štruktúru, len preto, aby sa ľahšie mixovali. Pri týchto si môžete sadnúť a počúvať ich od začiatku až po koniec, pretože boli jednoznačne spravené pre tancovanie a počúvanie, nie pre djing. Na drum'n'basse by som nič nemenil, čím viac vecí absorbuje, tým lepším sa stáva podľa mňa!

DJ Mistabishi
Mistabishi

Internet má veľmi veľa výhod, ale aj nevýhod. Čo máš ty na ňom najradšej a čo priam nenávidíš? Koľko ľudí ti denne cez Myspace napíše, aby si im poslal nový track? Čo by si odkázal tým, ktorí na rôznych message boardoch iba nadávajú na prácu iných a pritom oni sami nič nedokázali?

Mistabishi: Na myspace mi denne príde množstvo správ a snažím sa pomôcť, kde sa dá. Poväčšine počúvam všetko (už nepracujem, takže mám čas cez deň). Čo by som odkázal tým, čo kritizujú hudbu? Ak máte pocit, že niečo je zlé alebo niečo tej hudbe chýba, potom ste evidentne dostatočne inteligentní na to, aby ste to zmenili k lepšiemu... takže to spravte! Nenávidieť niečo, zmeniť to... (vďaka Honda!)

Čo bolo pre teba najťažšie v začiatkoch, keď si sa učil zrovnávať šestnástky? Trénuješ doma pravidelne, pripravuješ si sety, alebo robíš niečo špeciálne pred hraním?

Mistabishi: Moje sety sú v podstate vopred pripravené. Je to "Producentský set". Žiadne triky, teasy a podobne. Ľudia ma bookujú, pretože majú radi moju hudbu, chcú počuť tracky, ktoré robím. Svojím spôsobom chcem z toho urobiť MISTABISHI set, zároveň je ale fajn, že mám príležitosť hrať treky iných producentov, ktoré sa mi páčia... čo by človek nemohol robiť, keby vystupoval napr. ako London Elektricity Live, Pendulum Live alebo Underworld Live.

Ktorí sú tvoji obľúbení DJi a „kradneš" niektorým z nich prechody, ktoré od nich počuješ hrať na party? Ktoré vlastnosti jednotlivých DJov by si zobral a poskladal z nich ideálneho DJa, ktorý by mal výbornú selekciu, bezchybne mixoval, zabával ľudí...?

Mistabishi: Vždy ma viac zaujímali umelci. Mal som rád, ked ľudia ako Goldie alebo Dom & Roland robili turné s ich staršími albumami a znelo to ako hranie naživo, ale v klube. Zvuk bol dokonalý a všetko to znelo, akoby to hudobne vychádzalo z toho istého miesta. Pri takých setoch by sa človek dokázal rozplynúť...

Často krát v rozhovoroch padajú otázky typu: „Pred dvoma rokmi si hral v klube v našej krajine, spomínaš si na to?" a nasleduje tradičná odpoveď: „Hralo sa mi perfektne a užil som si to úplne najviac". Sú tieto odpovede úprimné, alebo slušnosť tak káže odpovedať? :-) A čo odpovede DJov typu: „Bolo to najlepšie hranie môjho života" pri tom ako sa lúčia s promotérmi?

DJ Mistabishi
Mistabishi
Mistabishi: Naozaj som nemal veľa hraní. Môžem akurát tak spomenúť, že pred pár dňami som hral vo Fínsku, kde do klubu neprišlo veľa ľudí (pravdepodobne kvôli skutočnosti, že hneď po víkende boli maturity na všetkých školách, čiže ľudia si šetrili hlavy) a oba gramce mali naozaj veľké zvukové problémy, nemohol som mixovať asi polovicu vecí, čo som chcel. Ale s promotérmi som strávil jedny z najlepších chvíľ môjho života, vzali ma na prekrásne miesta a úplne som sa zamiloval do tej krajiny. Vždy som úprimný, keď vyjadrujem svoj názor na to, aká bola party. Nemám v úmysle hovoriť nič zlé, ale ak sa mi party páčila, poviem to všetkým ľuďom!

Čo je pre teba najdôležitejšie, pred, počas a po hraní, aby sa ti v pamäti na nejaký čas uchovali spomienky na tú party?

Mistabishi: Ľudia. Vždy sú to ľudia.

Ak by sa na party kazila jedna vec za druhou, dokázali by ti všetky tieto prešľapy promotérov vynahradiť fotky s peknými dievčatami, ktoré by s tebou nielen pred klubom nafotili? Ak náhodou nie, čo by to dokázalo? :-)

Mistabishi: Čo je toto za podivnú otázku?! Proste mi len dajte weed a zabudnem na všetko zlé.

Keby si bol DJ Logistics, ktoré dievča by si zobral so sebou do štúdia?

Mistabishi: Ďalšia divná ubohá otázka! Snažíte sa mi týmto niečo povedať?! Chcete, aby som ho pre vás s niekým dal dokopy?!

Na čo sa najviac tešíš pri pomyslení na Slovensko? Čo vieš o tejto krajine? Čo vieš o akcii BEATZ? Čo plánuješ zahrať návštevníkom BEATZu?

Mistabishi: Proste sa teším na stretnutie s ľuďmi, ktorých zaujímajú rovnaké veci ako mňa.. Musím sa priznať, že o Slovensku toho moc neviem. Neviem sa rozhodnúť, či leží v západnej alebo východnej Európe, zdá sa, že patrí aj tam aj tam! Počul som príbehy (veci) o Beatz... veľa príbehov (vecí). Čo budem hrať? Zahrám vám Mistabishi set... prirodzene.. samozrejme, nie len moje veci, ale.. no, to je jedno, vypočujete si to sami na Beatz!

Ďakujem za rozhovor.
Text: Redlolee, Deedee & Quite

BEATZ.33 with Mistabishi
BEATZ.33 with Mistabishi

Zdroj: BEATZ.33

TOP - neprehliadnite!

Party: Svezarm Calling #22 POKE Festival 2013 SIGNALL_FM mieri na východ!

Odporučte tento článok!

pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre

Zatiaľ bez komentára, buďte prvý!

Nový komentár

Možnosť komentovať majú len prihlásení užívatelia.
Nemáte vytvorený účet? Vytvorte si ho, rýchlo a jednoducho!

Môj drom.sk

Pridať do obľúbených - registrácia

Mohlo by Vás tiež zaujímať ...

Archív rozhovorov

  • 2013
    • január
    • február
    • marec
    • apríl
    • máj
    • jún
    • júl
    • august
    • september
    • október
    • november(1)
    • december
  • 2007
    • január(1)
    • február
    • marec
    • apríl
    • máj(1)
    • jún
    • júl
    • august
    • september
    • október
    • november
    • december
  • 2006
    • január
    • február
    • marec(1)
    • apríl
    • máj
    • jún
    • júl
    • august
    • september
    • október
    • november
    • december
  • 2005
    • január
    • február
    • marec
    • apríl
    • máj
    • jún
    • júl
    • august
    • september
    • október
    • november(3)
    • december

Aktuálne príspevky v diskusiách

Aktuálne príspevky v komentároch